Hiab tillkännager vinnande projekt från sitt CargoHack3-hackaton "Time for Elevation"

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 24 OKTOBER 2017 KL. 13:15 EEST

Hiab, som är en del av Cargotec, anordnade sin första innovationsutmaning "CargoHack3" i sitt test- och innovationscenter i Hudiksvall. Ansökningsperioden startade i maj och när ansökningen stängde  i juni hade Hiab fått in 35 ansökningar från projektteam över hela världen. Från en lista med ansökningar av hög kvalitet valdes åtta team ut och bjöds in till hackatonet i början av september.

Målet med "CargoHack3 - Time for Elevation" var att utforska nya idéer och möjligheter för digitalisering och uppkoppling inom lasthantering. De definierade utmaningarna var:

- Göra lasthantering enklare och säkrare
- Säkerställa utrustningens tillgänglighet
- Ta ledningen inom lösningar för intelligent lasthantering

Tack vare teamens höga kvalitet på idéutformning och faktiska utvecklingsarbete bestämde sig juryn bestående av representanter från Cargotec, Hiab samt en Hiab-kund för att fortsätta arbetet med tre team från Sverige och Finland. De utvalda teamen är Slagkryssaren, Perfektio och Hii-op.

"Som medlem i juryn måste jag säga att kunskapsnivån i de utvalda teamen var extremt hög inom deras expertisområden. Alla teamen hade spännande idéer, deras diskussionsnivå visade på deras kunskap om utmaningarna och utfallet överträffade våra höga förväntningar vilket gjorde vårt arbete i juryn till en utmaning när det gällde att välja de bästa teamen", säger Jan-Erik Lindfors, vice president för New Business Solutions, Hiab.

De utvalda teamen kommer att fortsätta sitt samarbete med Hiab genom att vidareutveckla lösningar som förbättrar driftsäkerheten och effektiviteten samt bygga vidare på Hiabs nyligen lanserade HiConnectTM-plattform. Varje vinnande team fick ett pilotprojekt värt ca 20 000 euro.

"Deltagarnas feedback om hackatonet var överväldigande positivt. För oss på Hiab är det bästa utfallet att vi skapar konkreta resultat som gynnar våra kunder med en säkrare och mer effektiv verksamhet och gör att de kan dra mer nytta av insikterna rörande våra uppkopplade lösningar. Som nästa steg planerar vi pilotprojekt med våra nya samarbetspartners från CargoHack3 för att fortsätta Hiabs pionjärsresa", säger Stefan Onkenhout, director för Innovation and Business Development, Hiab.

Länkar:

För mer information, kontakta:
Stefan Onkenhout, Director, Innovation and Business Development, Hiab, tfn +46 703 071 430, stefan.onkenhout@hiab.com
Nikolaus Scheurer, Vice President, Marketing & Communications, Hiab, tfn +46 706 00 52 37, nikolaus.scheurer@hiab.com

Hiab är en världsledande leverantör av utrustning, intelligenta tjänster och digitala lösningar för vägburen lasthantering. Som branschpionjär fokuserar Hiabs mer än 3 000 medarbetare världen över på vårt åtagande att öka effektiviteten i våra kunders verksamheter och att forma framtiden för intelligent lasthantering.

Hiab erbjuder klassledande lasthanteringsutrustning med HIAB styckegodskranar, LOGLIFT och JONSERED skogs- och återvinningskranar, MOFFETT påhängstruckar, MULTILIFT lastväxlare och bakgavellyftar under varumärkena ZEPRO, DEL och WALTCO. Hiabs ProCare(TM)- service, prisbelönta kranstyrsystem HiVision(TM) och HiConnect(TM)-plattform visar på vår ständigasträvan att tillhandahålla intelligenta tjänster och uppkopplade lösningar som ger mervärde åt våra kunder. www.hiab.com

Hiab ingår i Cargotec Corporation. Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning under 2016 uppgick till cirka 3,5 miljarder euro och företaget har över 11 000 anställda. www.cargotec.com