Hiab arrangerar "CargoHack3", ett hackaton för att boosta företagets digitala och uppkopplade tjänster - nu startar ansökningsperioden

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 17 MAJ 2017 KL. 10 EEST

Hiab, en del av Cargotec, arrangerar ett event för öppen innovation i sitt test- och innovationscenter i Hudiksvall den 5-7 september 2017. Det är en fortsättning på den serie framgångsrika CargoHack-hackaton som arrangerats av Cargotec bolag för att utforska nya kundlösningar. Eventet arrangeras i samarbete med Industryhack, en pionjär inom industriella innovationsutmaningar.

Målet med Hiabs CargoHack3 - "Time for Elevation" - är att utforska nya möjligheter inom digitalisering och uppkoppling för att utveckla enklare och säkrare intelligent lasthantering. "Öppen innovation är nyckeln till att hitta nya idéer och snabbare kunna ta fram nya tjänster. Därför anordnar vi hackaton som en del i samarbetet med entusiastiska entreprenörer och digitala kreatörer för att forma framtiden för vår bransch. Målet med CargoHack3 är att få se innovationer som förenklar användarupplevelsen. För oss på Hiab är det viktigt att kunna underlätta kundernas tillvaro", säger Jan-Erik Lindfors, vice president för New Business Solutions, Hiab.

"I januari anordnade vi ett internt hackaton där 80 Hiab-medarbetare samlades för att spåna kring augmented reality, säkerhet och produktivitet, robotisering och nya affärsmoddeller. Det resulterade i sju patentsökningar", fortsätter Stefan Onkenhout, director för Innovation and Business Development, Hiab.

Jukka Lindström, vice president för Digital Transformation på Cargotec säger: "Cargotecs mål är att bli världsledande inom intelligent lasthantering. Resultaten av de två CargoHack-eventen som anordnades förra året var väldigt positiva, och just nu håller vi på att vidareutveckla flera koncept från dessa hackaton. Jag är övertygad om att Hiabs CargoHack3 kommer att generera bra idéer för hur man tar djärva nya steg framåt i digitaliseringen av lasthantering."

Hiab bjuder in både externa utvecklare och medarbetare att delta i CargoHack3. Ansökningsperioden startar idag den 17 maj och pågår fram till onsdagen den 14 juni. Deltagande lag kan lämna in sina ansökningar till Hiabs CargoHack3 på http://www.cargohack.com/

Video: CargoHack3

Viktiga datum:
- Första ansökningsdag: 17 maj 2017
- Sista ansökningsdag: 14 juni 2017
- Urval av finalister: 15-21 juni 2017
- Hackaton och pitch vid Hiab Test & Innovation Center i Hudiksvall: 5-7 september 2017

Mer information:
På engelska, svenska och finska:
Jan-Erik Lindfors, Vice President, New Business Solutions, Hiab, tfn +358 50 382 3331,
jan-erik.lindfors@hiab.com
På svenska och engelska:
Stefan Onkenhout, Director, Innovation and Business Development, Hiab, tfn +46 703 071 430, stefan.onkenhout@hiab.com
På svenska och tyska:
Nikolaus Scheurer, Vice President, Marketing & Communications, Hiab, tfn +46 706 00 52 37, nikolaus.scheurer@hiab.com

Hiab är världens ledande leverantör av vägburen utrustning, intelligenta tjänster och digitala lösningar för lasthantering. Våra mer än 3 000 medarbetare världen över fokuserar på vårt åtagande att öka effektiviteten i våra kunders verksamheter och att forma framtiden för intelligent lasthantering.

Hiab erbjuder klassledande lasthanteringsutrustning med HIAB styckegodskranar, LOGLIFT och JONSERED skogsbruks- och återvinningskranar, MOFFETT påhängstruckar, MULTILIFT lastväxlare, och bakgavellyftar under varumärkena ZEPRO, DEL och WALTCO. Hiabs ProCare(TM)-service, prisbelönta kranstyrsystem HiVisionTM och HiConnectTM-plattform är exempel på vår ständiga strävan att utveckla och tillhandahålla intelligenta tjänster och digitalt uppkopplade lösningar som ger värde för våra kunder. Läs mer: www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. 2016 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning totalt cirka 3,5 miljarder euro och antalet anställda uppgår till över 11 000 personer. www.cargotec.com