Framgång för Hiabs "CargoHack3" - Åtta finalistlag utvalda att utveckla nya intelligenta lasthanteringslösningar

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 3 JULI 2017 KL. 13 EEST

Hiab, som är en del av Cargotec, arrangerar en innovationsutmaning i sitt test- och innovationscenter i Hudiksvall den 5-7 september 2017. Ansökningsperioden startade i maj och när den stängdes hade Hiab fått in 35 ansökningar från Finland, Sverige, Frankrike, Ungern, Ryssland, USA och Zimbabwe. Målet för Hiabs CargoHack3 - "Time for Elevation" - är att utforska nya möjligheter inom digitalisering och uppkoppling i syfte att utveckla intelligent lasthantering som är enklare och säkrare för våra kunder.

"CargoHack 3 är en möjlighet för dessa team att förverkliga sina idéer med hjälp från våra mentorer. Utmaningen skapade stort intresse bland nystartade företag och programvaruföretag som brinner för att utveckla lasthanteringsbranschens framtid. Ansökningarna höll mycket hög kvalitet vilket gjorde det svårt att välja ut de åtta teamen. Det begränsade antalet deltagare ger mentorerna en större möjlighet  att göra de blivande idéerna framgångsrika", säger Stefan Onkenhout, Director, Innovation and Business Development.

De tre utmaningarna som teamen kommer att arbeta med är:
- Göra lasthantering enklare och säkrare
- Säkerställa utrustningens tillgänglighet
- Ta den ledande positionen inom lösningar för intelligent lasthantering

De utvalda teamen var särskilt intresserade av hur den nya tekniken kan användas för att öka säkerheten och skapa värde med hjälp av augmented reality, virtual reality, connectivity, big data och machine learning. De vinnande lagen får 20 000 euro för finansiering av ett pilotprojekt.

"Vi ser fram emot CargoHack3 och att få samarbeta med team som har banbrytande tankesätt", sammanfattar Onkenhout.

Mer information, kontakta:

På svenska och engelska:
Stefan Onkenhout, Innovation and Business Development, Hiab, tfn +46 703 071 430, stefan.onkenhout@hiab.com

På svenska och tyska:
Nikolaus Scheurer, Vice President, Marketing & Communications, Hiab, tfn +46 706 00 52 37, nikolaus.scheurer@hiab.com

Hiab är en världsledande leverantör av utrustning, intelligenta tjänster och digitala lösningar för vägburen lasthantering. Som branschpionjär fokuserar Hiabs mer än 3 000 medarbetare världen över på vårt åtagande att öka effektiviteten i våra kunders verksamheter och att forma framtiden för intelligent lasthantering.

Hiab erbjuder klassledande lasthanteringsutrustning med HIAB styckegodskranar, LOGLIFT och JONSERED skogs- och återvinningskranar, MOFFETT påhängstruckar, MULTILIFT lastväxlare och bakgavellyftar under varumärkena ZEPRO, DEL och WALTCO. Hiabs ProCare(TM)-service, prisbelönta kranstyrsystem HiVision(TM) och HiConnect(TM)-plattform visar på vår ständiga strävan att tillhandahålla intelligenta tjänster och uppkopplade lösningar som ger mervärde åt våra kunder. www.hiab.com

Hiab ingår i Cargotec Corporation. Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning under 2016 uppgick till cirka 3,5 miljarder euro och företaget har över 11 000 anställda.

www.cargotec.com