Hiabs FoU-investering i Hudiksvall är klar

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 30 JUNI 2016 KL. 10.00 (EEST)

Hiab, del av Cargotec, är nu klara med sin investering i produktutvecklings- och testverksamheten i Hudiksvall. Det nya toppmoderna laboratoriet är en del av en investering på 2 miljoner EUR som startade 2014.  Investeringen syftade till att stärka Hiabs möjligheter att testa, validera och verifiera material, komponenter och produkter.

"Vårt laboratorium i Hudiksvall har varit i drift sedan 1981. Idag håller den största produktutvecklingsgruppen på Hiab till i Hudiksvall. Tack vare denna investering kortar vi ned utvecklingstiden och förbättrar vår kvalitetssäkringsprocess. Vi förbättrar kontinuerligt vår kapacitet för att se till att vi har det bästa produkterbjudandet för kundernas behov på marknaden. Vi har en väl etablerad kompetens och omfattande erfarenhet när det gäller testning och verifiering", säger Stefan Onkenhout, Director, R&D, Loader Cranes.

De senaste innovationerna som Hiab utvecklat i Hudiksvall är 3D-kontrollsystemet HiVisionTM med vilket kranoperatören kan se arbetsområdet och styra kranen från lastbilshytten, kranstabiliseringssystemet VSL PLUS samt ePTO, med vilket lastkranen kan drivas elektriskt med ett plug-in-system istället för av fordonets motor. "Det nya produktutvecklings- och testcentret kommer att bidra till teknisk utveckling inom flera olika produktlinjer på Hiab", fortsätter Onkenhout.

"Innovation är en viktig prioritering för oss. Vi kommer att fortsätta vårt fokus på uppkoppling och digitalisering, vilket också ingår i den här investeringen. Målet är att all ny utrustning är uppkopplad och kan kommunicera med andra system och enheter 2018. Vi har redan mer än 15 års erfarenhet av att utnyttja driftdata från kranarna till värdefull information vid produkt- och funktionsutveckling. Tack vare denna kompetens kan våra kunder dra nytta av fördelarna med att vara uppkopplade", säger Roland Sundén, President, Hiab.

Mer information:
På engelska och svenska:
Roland Sundén, President, Hiab,: tel. +31 62 20 60 538, roland.sunden@hiab.com
Stefan Onkenhout, Director, R&D, Loader Cranes, Hiab; tel. +46 70 307 1430, stefan.onkenhout@hiab.com
På engelska och finska:
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab; tel. +358 40 758 1572,
hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 800 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. 2015 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning totalt cirka 3,7 miljarder euro och antalet anställda uppgår till nära 11 000 personer. www.cargotec.com