Hiab visar upp det revolutionerande HiVisionTM och andra innovationer på Elmia

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 22 AUGUSTI 2016 KL. 13 EET

Hiab, en del av Cargotec, kommer att visa upp sina senaste lasthanteringsinnovationer vid Elmia Lastbil-utställningen i Jönköping, Sverige den 24-27 augusti. I Hiabs monter U501:10 kommer vi att presentera HiVision(TM) och de senaste lanseringarna från HIABs tunga och medelstora kranar, samt vår helt nya lastväxlare, MULTI XR26SL, som är starkast i klassen.

Hans Winscher, försäljningschef i norra Europa, säger: "Under 2016 har vi lanserat flera nya produktinnovationerpå marknaden. De återspeglar vår vision om att utnyttja hela potentialen för lasthantering i våra kunders verksamheter, och vi är glada över det märkbara intresset. Med våra innovationer vill vi på Elmia att våra besökare ska uppleva framtidens lasthantering med oss."

Revolutionerande HiVision(TM)
HiVisionTM, som först presenterades i Bauma, möjliggör krankörning med virtual reality-glasögon (VR). Med det nya visionssystemet kan kranen köras säkert och bekvämt från lastbilshytten. Ett system med kameror ovanpå skogskranen gör att operatören kan se arbetsområdet och styra kranen med VR-glasögon - 3D-styrsystemet HiVisionTM, som är unikt i branschen. Vi välkomnar alla besökare till Elmia för att se och uppleva HiVisionTM-systemet!

Nya mellanstora och tunga kranar från HIAB på Elmia
HIAB:s utbud av mellanstora kranar förnyas och flera nya modeller är på väg. På Elmia kommer Hiab att lansera HIAB X-HiPro 232, som ger högsta effektivitet i 20-tonmeterserien och har det mest avancerade styrsystemet i branschen, vilket säkerställer precis och snabb krankörning. Den nya modellen är ca 300 kg lättare än tidigare modeller, vilket innebär ytterligare 300 kg nyttolast. HIAB:s nya medelstora kranar finns tillgängliga med ett fullständigt utbud av manuella styrsystem och fjärrstyrningssystem, vilket ger operatören friheten att välja ett system som motsvarar hans/hennes behov.

På Elmia kommer Hiab att visa upp sina största kranar, HIAB X-HiPro 858 och X-HiPro 1058, som är avsedda för lasthantering i tung drift med hög kapacitet.

Andra produkter i Hiabs monter
Förutom HiVisionTM och innovationerna av HIAB:s lastkranar kommer vi att presentera våra lasthanteringslösningar från MOFFETT påhängstruckar, samt MULTILIFT XR26SL, den nya lågt byggda lastväxlaren som optimerar förardriften för kunder med tunga belastningar. Med en kapacitet på över 26 ton och den låga vikten är den starkast och bäst i klassen.

Välkommen att träffa oss i vår monter, U501:10!

Mer information:
Hans Winscher, försäljningschef i norra Europa, Hiab, tel. +46 7066 35419, hans.winscher@hiab.com
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab, tel. +358 40 758 1572, hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 3 000 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. 2015 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning totalt cirka 3,7 miljarder euro och antalet anställda uppgår till över 11 000 personer. www.cargotec.com