Hiab släpper två nya funktioner till sina styckegodskranar: HIAB FRAMEWORKSTM och Crane Tip Control

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 19 SEPTEMBER 2016 KL. 10.00 EEST

Hiab, en del av Cargotec, släpper nu två helt nya funktioner för enklare installation och körning av kranar: HIAB FRAMEWORKSTM och Crane Tip Control. Världspremiären för dessa nya funktioner sker i samband med IAA-utställningen den 22-29 september i Hannover, Tyskland.

HIAB FRAMEWORKSTM  för snabbare installation av styckegodskranar

HIAB FRAMEWORKS(TM) är ett modulsystem som ger kunden en prefabricerad, installationsklar hjälpram som matchar det fordon som valts. Det patenterade installationspaketet är en standardiserad lösning för hjälpramar till tunga segmentet och innehåller pump, tankar och stödben.

"Med HIAB FRAMEWORKS(TM) kan installationstiden reduceras med upp till 75 procent. Kranen är alltså klar för användning mycket snabbare, vilket är en stor fördel för påbyggare och slutkunder," säger Marcel Boxem, Director på Heavy Loader Cranes, Hiab.

Det nya installationspaketet är ett bultat system där belastningsberäkningarna är gjorda på förhand. "I princip vilken påbyggare som helst kan installera kranen snabbt och säkert," fortsätter Boxem. HIAB FRAMEWORKSTM finns för närvarande tillgängligt för ett flertal av HIAB:s tyngre kranmodeller och för fordonsmärkena Volvo, Renault, Scania och DAF.

Crane Tip Control för precisionsdrift av styckegodskranar

Den nya mjukvarufunktionen Crane Tip Control (CTC), i Hiabs styrsystem HiPro, gör lastkranen lättare i köra. Med CTC styr kranföraren kranspetsens rörelser istället för var och en av kranens funktioner (sväng, första bommen, andra bommen, utskjut). I praktiken styrs kranen med hjälp av endast tre funktioner - sväng, vågrätt rörelse och lodrätt rörelse med en spak.

"Vi har utvecklat CTC enligt kundernas önskemål. Våra kunder ville kunna röra kranspetsen i en perfekt lodrätt bana utan att använda en vinsch - en manöver som tidigare krävde hög precision och skicklighet hos användaren,"förklarar Marcus Rösth, Manager på Control Systems, Hiab.

Användaren kan aktivera eller avaktivera funktionen själv genom ett knapptryck på manöverdonet. Kranen byter då genast mellan CTC och normalt kranläge. "CTC gör kranen enklare och effektivare att köra. CTC-funktionen hjälper föraren genom att jobbet blir säkrare, mer avancerade uppgifter kan utföras, och fler lyft blir gjort på en dag," fortsätter Rösth.

Välkommen att se Hiabs innovationer på IAA den 22-29 september i vår monter P35. Hiabs presskonferens äger rum torsdag 22 september kl. 13:00 CEST i montern. Ytterligare information finns på iaa.hiab.com.

Mer information:
Marcel Boxem, Director, Heavy Cranes, Hiab, tel. +31 651 666 009, marcel.boxem@hiab.com
Marcus Rösth, Manager, Control Systems, Hiab, tel. +46 706 635 636, marcus.rosth@hiab.com
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab, tel. +358 40 758 1572, hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 3 000 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. 2015 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning totalt cirka 3,7 miljarder euro och antalet anställda uppgår till över 11 000 personer. www.cargotec.com