Hiab öppnar orderboken för styrsystemet HiVisionTM för skogskranar

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 21 NOVEMBER 2016 KL. 12 (EET)

Hiab, som är en del av Cargotec, har öppnat orderböckerna för det kamerabaserade styrsystemet HiVisionTM för LOGLIFT och JONSERED skogskranar.  Med HiVisionTM kan timmerkranen styras från lastbilshytten. Systemet demonstrerades första gången på Bauma-mässan i april och har sedan dess visats på flera platser i Europa och Japan. Beställningarna av HiVisionTM började komma i oktober, och de första kundleveranserna sker i januari 2017.

HiVisionTM-konceptet är unikt i branschen. Fyra kameror är placerade högt upp i kranen och ger operatören en realistisk 270-gradersvy. Operatören kan se hela arbetsområdet och manövrera kranen från lastbilshytten med hjälp av VR-glasögon (Virtual Reality).

"På Bauma-mässan testades HiVisionTM av 3 000 besökare. Sedan dess har kunderna visat ett växande intresse för denna nya teknik. Under de senaste två månaderna har vi kört flera HiVisionTM demonstrationer där mer än tusen kunder fått möjlighet att testa kranen under verkliga förhållanden. Vi har fått mycket positiv respons och många har väntat på att försäljningen ska starta. Det är lätt att se fördelarna för kranförare när det gäller säkerhet och komfort", säger Jon Lopez, Vice President för Forestry Cranes på Hiab.

I juni belönades HiVisionTM med utmärkelsen KWF-Vision i samband med KWF-mässan i Rodin, Tyskland. Enligt juryn "innebär den nya kamerabaserade 3D-teknologin ett stort steg framåt mot bättre funktionalitet, ergonomi och säkerhet, och banar väg för nya idéer inom krankörning i skogen".

Jon Lopez kommenterar: "KWF-priset är motsvarigheten till en Oscar inom skogsnäringen, och vi var väldigt stolta över att få det. I år firar vi 50-årsjubileum för LOGLIFT skogskranar, och det här priset tillsammans med framgångarna för HiVisionTM toppar jubileumsåret. Vi var först i branschen med att kombinera skogskranen med en hytt och nu introducerar vi ännu en banbrytande nyhet inom krankörning", avslutar Lopez.

Hiab visar upp HiVisionTM som simulator på Pollutec-mässan i Lyon i Frankrike mellan 29 november och 2 december. Vi finns i monter 112 i hall 2, gång G. Välkommen att besöka oss!

Länkar:

Mer information:
Jon Lopez, Vice President, Forestry Cranes, tel. +46 703 171 248, jon.lopez@hiab.com
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab, tel. +358 40 758 1572,
hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 3 000 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. 2015 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning totalt cirka 3,7 miljarder euro och antalet anställda uppgår till över 11 000 personer. www.cargotec.com