Hiab förnyar sina medelstora lastkranar och lanserar den lätta och kompakta HIAB X-HiPro 232

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 22 AUGUSTI 2016 klockan 11 EEST

Hiab, som är en del av Cargotec, håller på att förnya sitt sortiment medelstora lastkranar med 24 helt nya modeller som kommer att lanseras i anslutning till de kommande mässorna i Elmia, Sverige och i IAA, Tyskland.

"Vår nya produktstrategi baseras på våra kunders arbetssätt, istället för kapacitet och tonmeter. Vi har lagt särskild vikt vid att den nya serien medelstora kranar ska kunna utrustas med flera olika styrsystem som är optimerade för användarnas dagliga arbete", säger Joakim Andersson, Senior Vice President för HIAB Loader Cranes. HIAB:s nya medelstora kranar finns med ett komplett sortiment av manuella styrsystem och fjärrstyrningssystem, vilket ger operatören friheten att välja ett system som motsvarar hans/hennes behov.

Lätta att montera och enkla att serva - och mer last

En gemensam egenskap för alla nya modeller är att de är lätta och säkra att montera på lastbilschassin. Hela installationen är konstruerad för lägsta möjliga totalvikt.

"De nya modellerna är maximalt 300 kg lättare än föregångarna, vilket ger motsvarande ökning av den totala lastförmågan. Allt detta har gjorts för att maximera våra kunders lönsamhet", säger Hans Ohlsson, Director för Medium Range Cranes. Centrala delar och komponenter som kräver regelbunden översyn är också lätta att komma åt.

HIAB X-HiPro 232 ger störst effektivitet inom 20-tonmeterssegmentet

Den nya modellen HIAB X-HiPro 232 är utrustad med det mjuka och exakta HiPro-styrsystemet, som är det mest avancerade styrsystemet i branschen. Samtidigt har den högst kapacitet för sin storlek.

"HIAB X-HiPro-modellerna ger mjuk manövrering med högre hastighet, vilket ökar produktiviteten. LSS-systemet (Load Stability System) sörjer för att kranen används på ett säkert sätt; det dämpar automatiskt plötsliga stopp som annars leder till att lasten kommer i svängning. BDA-systemet (Boom Deployment Assistant), som övervakar bommens vinkel och position under ut- och infällning förhindrar att operatören gör en manöver som skulle kunna skada kranen", fortsätter Ohlsson.

Som alla nya medelstora kranar är även HIAB X-HiPro 232 målad med den högteknologiska processen nDuranceTM som ger hög livslängd och får kranen att se bra ut under lång tid.

HIAB X-HiPro 232 kommer att visas i Hiabs monter U501:10 vid Elmia-mässan i Sverige under 24-27 augusti och vid IAA-mässan i Hannover i Tyskland i Hiabs monter nummer Pavillon P35 OG A02 under 22-29 september.

För mer information är du välkommen att kontakta (på engelska eller svenska):
Joakim Andersson, Senior Vice President, Loader Cranes, Hiab +46 7061 26124, joakim.andersson@hiab.com
Hans Ohlsson, Director, Medium Range Cranes, Hiab, tel. +46 7066 35334, hans.e.ohlsson@hiab.com
På engelska eller finska:
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab, tel. +358 40 758 1572, hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 3 000 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. 2015 var Cargotecs (Nasdaq Helsingfors: CGCBV) försäljning totalt cirka 3,7 miljarder euro och antalet anställda uppgår till över 11 000 personer. www.cargotec.com