Hiab lanserar sin största kran hittills: HIAB X-HiPro 1058 med lägre kostnader för installation och total livscykel

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 22 JANUARI 2015 KL. 11.00 EEST

Hiab, en del av Cargotec, lanserar den största kranen hittills inom det stora kransegmentet: HIAB X-HiPro 1058. Detta är startskottet för en hel serie lanseringar från Hiab, som innebär stora förbättrningar av kvalitet, prestanda och ekonomi inom hela segmentet för stora kranar.

HIAB X-HiPro 1058 är framtagen i enlighet med de allt hårdare krav som ställs inom lasthanteringvilket gett oss en hel serie unika egenskaper vilka alla är utformade för bättre produktivitet och tillförlitlighet samt lägre total ägandekostnad. Kranen har en horisontell räckvidd på upp till 34,5 meter med en jib, på upp till 38 meter vertikalt, vilket gör den idealisk för att lyfta tunga och otympliga laster.

40 procent lägre installationskostnad

Hiabs marknadsledande lasthanteringsteknik har också utvecklats med tanke på påbyggaren. Tidsåtgången för att montera och konfigurera kranen har kortats tack vare den bultade, integrerade hjälpramen, oljetanken monterad på kranfoten, och de integrerade stödbenen. Xavier Picart, direktör vid TVI Tècnica de Vehicles Industrials Girona, är imponerad av de här egenskaperna.

- Det går snabbare, lättare och smidigare att installera den nya kranen HIAB X-HiPro 1058, säger Picart. Enligt min beräkning sparar vi cirka 180 arbetstimmar jämfört med en standardkran, och det är 40 procent av totalkostnaden. Den mesta tiden sparas in på den nya bultade kranfoten, som fästs vid hjälpramen så att man slipper använda traditionella fästplåtar. Vi behöver inte längre demontera detaljer från lastbilen för att kunna installera hjälpramen. Dessutom kan vi lackera hela hjälpramen innan kranen installeras. Det här innebär betydligt kortareinstallationstid för våra kunder, säger Picart.

- Enligt min åsikt är HIAB X-HiPro 1058 helt klart den bästa kranen på marknaden. Den nya tekniken VSL+ (Variable Stability Limit+) ger operatören mycket större hanteringsfrihet eftersom kranen kan arbeta vid maximal kapacitet och bibehållen stabilitet.

- Det nya, förbättrade stabilitetssystemet VSL+ kan dra nytta av den aktuella lasten och använda den extra tyngden på lastbilen som motvikt. VSL+ optimerar automatiskt kranens kapacitet beroende på stabiliteten. Funktionen ger ökad flexibilitet, särskilt på platser där det inte går att dra nytta av fullt stödbensutdrag, säger Sergio Peiro, produktchef på Hiab.

En investering som betalar sig

Så här säger Carl Gustaf Göransson, chef Hiab försäljning: - Nya HIAB X-HiPro 1058 sätter verkligen en ny standard förstora kranar. Vårt produktutvecklingsteam har tagit fram en exceptionell lösning genom att lyssna noga på våra kunders önskemål. Vi förstår vilka hårda krav som ställs på våra kunder för kunna leverera tjänster och lyckas med sin verksamhet. Vi har fokuserat på att tillverka högkvalitativa produkter som ger ökad produktivitet till lägre ägandekostnad, och resultatet är den första storkranen i en kommande serie som verkligen ger avkastning på investeringen, avslutar Göransson.

Nytt system för skydd av last

Det nya laststabiliseringssystemet LSS ger snabbare och jämnare krankörning med exakt precision, även vid maximal räckvidd och ger ett brett användningsområde. Oavsiktliga rörelser vid vertikal körning motverkas och kompenseras automatiskt av LSS. Systemet gör också lyftrörelsen mjukare även om en manöverspak släpps snabbt. LSS ger alltså inte bara snabbare och jämnare krankörning utan också skydd för lasten, kranen och arbetsmiljön runtomkring.

En annan nyhet är det kedjedrivna stödbensutdragen på 9 meter. Systemet har bara en utskjutscylinder men två teleskopiska stödbensutdrag, vilket ger nästan dubbelt så snabba utskjut och sparar värdefull tid vid parkering och etablering av kranen.

För mer information, kontakta:
Christine Ådland Holmström, marknadschef för Hiab lastbilskranar, tel: 08 677 5374, e-post: christine.adland.holmstrom@hiab.com
Sergio Peiró, produktchef för Hiabs tunga lastbilskranar, tel: +35 69 697 7363, e-post: sergio.peiro@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 700 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,2 miljarder euro år 2013 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd under symbolen CGCBV. www.cargotec.com