Hiab förbättrar sitt högkapacitetsutbud med nya HIAB X-HiPro 858

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 20 FEBRUARI 2015 16.30 EET

Hiab, som är en del av Cargotec, introducerar en ny högkapacitetskran, HIAB X-HiPro 858. Det senaste tillskottet till Hiabs nya serie stora lyftkranar, HIAB X-HiPro 858, ger kunderna en högproduktiv och tillförlitlig lösning för hantering av tunga laster.

Med en lyftkapacitet på 80 tm och en räckvidd på 34,5 m i horisontalplanet (38 m i vertikalplanet) är 858 otroligt mångsidig och lämpar sig för en mängd olika användningsområden.  858 är konstruerad med operatören i åtanke och har enkla kontroller som är lätta att använda och ger en smidig och precis manövrering. HIAB X-HiPro har även manöverdonet en display och en ytterligare extern display monterad på kranfoten. Här kan föraren se information om kranens kapacitet för jibens alla vinklar beroende på lastbilens stabilitet, vilket bidrar till säkrare drift.

Josep Salavedra Ciurana på Transgruas J. Salavedra i Girona, Spanien, säger: "HIAB X-HiPro är helt klart den kraftfullaste kran vi har använt. Den tar prestandan till helt nya nivåer och är otroligt flexibel. Även vid full räckvidd är jibens rörlighet i höga positioner mycket imponerande. Det första man märker är hur precis och smidig manövreringen av jiben är."

"Ur kommersiell synvinkel är HIAB X-HiPro en bra affär. Med tanke på fästsystemets mångsidighet kan jag använda samma lastbil för två eller tre olika användningsområden. Jag slipper investera i flera lastbilar och kan även minska de indirekta kostnaderna, som underhållskostnader, för mitt företag.  Det är även viktigt för mig att ha en pålitlig affärspartner, som Hiab. Jag har alltid känt att Hiabs personal gör sitt yttersta för att uppfylla mina specifika behov och stödet från Hiabs lokala team här i Spanien är utmärkt."

Sergio Peiró, produktchef för Hiabs tunga lastbilskranar säger: "Hiabs strategi är att förse våra kunder med ett utbud av tunga lyftkranslösningar. Den nya HIAB X-HiPro 858 och den nyligen lanserade 90 tm HIAB X-HiPro 1058 sätter verkligen standarden för marknaden och vi är mycket glada över de positiva kommentarer vi har fått från kunderna."

För mer information, kontakta:

Christine Ådland Holmström, marknadschef för Hiab lastbilskranar, tel: 08 677 5374
Email: christine.holmstrom@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 600 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,4 miljarder euro år 2014 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd under symbolen CGCBV. www.cargotec.com