Hiab sponsrar ung motorcykelstjärna i jakten på att bli nummer 1

CARGOTEC CORPORATION, PRESSRELEASE, 17 NOVEMBER 2015 AT 11 AM EET

Hiab, som ingår I Cargotec-koncernen, kommer att sponsra Eddie Karlsson, nordisk mästare i motorcykelsporten trial. Eddie Karlsson slutade tia i World Championship 2015 och siktar nu på att bli etta i världen. Sponsringsavtalet skrevs under i november.

När han nu slår sig samman med Hiab gläds Eddie Karlsson åt att ingå i ännu ett vinnande team.

- Hiab har samma mål som jag - att bli bäst i världen. Jag är mycket nöjd med det här samarbetet och  då vi har mycket gemensamt  kommer vi att kunna hjälpa varandra, säger han.

Karlsson, 20, började köra motorcykel på helgerna på pappans skrotupplag i Gällinge i Halland. När han var nio år bytte han till en trialmotorcykel. Resan till elitnivå gick snabbt och han tog hem många mästartitlar som junior. I dag är Eddie Karlsson mångfaldig svensk mästare. Han tävlar professionellt för Honda Montesa-teamet i Spanien och delar sin tid mellan Barcelona och Sverige.

I en kommentar till sponsringsavtalet säger Hiabs vd Roland Sundén

- Du vet den där känslan man har när någonting bara känns rätt? När jag såg Eddie Karlssons otroliga färdigheter och fick veta mer om hans ambitioner insåg jag att det skulle vara ett perfekt samarbete. Vi är fantastiskt glada över att sponsra den här unga talangen och ser fram emot att han kommer att visa upp sina fantastiska tricks vid våra evenemang.

Trial är en motorsport där speciella motorcyklar används och som inte bygger på att köra så fort som möjligt. Den är särskilt populär i Storbritannien, Spanien, Italien och Frankrike och körs normalt utomhus i besvärlig terräng eller inomhus under vintern.

Förarna måste ha kontroll över sina motorcyklar utan att sätta fötterna i marken. Sporten är mycket fysiskt krävande.

- Det gäller att hålla balansen, vara modig och ha full kontroll. Hindren på banan kan antingen vara naturliga eller konstruerade, och de ska testa hur bra vi är. Våra motorcyklar är byggda för att kunna prestera och precision är helt avgörande.

Missa inte kommande nyheter när Hiab följer Eddie runt världen och rapporterar om hans framgångar.

För mer information, kontakta:
Lotta Clausen, Vice President, Communications, Hiab; tel. +4670553513, lotta.clausen@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 600 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,4 miljarder euro år 2014 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd under symbolen CGCBV. www.cargotec.com