Hiab söker världens bästa kranföraren med 2015 års World Crane Championships

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 2. JULI 2014, 11.00 (EEST)

Hiab, som är en del av Cargotec, bjuder in alla kranförare att tävla i 2015 års World Crane Championships  där världens bästa förare vinner 25 000 euro.

Carl Gustaf Göransson, Hiabs globala marknads- och försäljningschef, säger: "Vi välkomnar kranförare från hela världen att delta. Med den här tävlingen vill vi få möjlighet att träffa och hedra alla fantastiska förare som vi vet finns där ute."

Första kvalomgången ägde rum under transport- och logistikmässan Vestfyn Traekker den 23-25 maj i Danmark. Ytterligare kvalomgångar kommer att hållas i totalt elva länder över hela världen.

Vinnarna av kvalomgångarna går direkt till finalerna som hålls i samband med Commercial Vehicle Show i Birmingham, Storbritannien den 14-16 april 2015. Vinnaren får en check på 20 000 euro för inköp av en ny kran, samt en resecheck på 5 000 euro.

Hiabs vd Roland Sundén förklarar: "För sju decennier sedan utvecklades Hiab-metoden av den svenske skidtillverkaren Eric Sundin, som var med och grundade Hiab 1944. Metoden startade en revolution inom lasthantering, som pågår än idag. Aldrig förr har vi sett en konkurrens som den vi ser idag och vi firar Hiabs 70-årsjubileum genom att bjuda in kranförare att delta i World Crane Championship."

Tävlingen går ut på att med en lastbilskran utföra svåra manövrer på kortast möjliga tid. Men det krävs mer än bara hastighet för att vinna tävlingen. En av uppgifterna går ut på att välta vattenfyllda fat med en last, samtidigt som kranen begränsas av en regel. Föraren måste vara försiktig och noggrann för att inte vidröra hindren. Misstag ger tidsstraff och i värsta fall diskvalificering. Tävlingsbanan har utvecklats och testats av en mycket erfaren kranförare, som går under namnet "Eric".

"Vår testförare "Eric" fick en fantastisk tid vid testkörningen. Det ska bli intressant att se vem som blir först med att slå den", säger Carl Gustaf Göransson.

För att kunna garantera identiska förhållanden för alla kranförare får endast kranar av modellen HIAB X-HiPro 192 användas. HIAB X-HiPro 192 har flera innovativa funktioner som gör den till marknadens mest moderna kran, med oöverträffad prestanda, hastighet och precision vilket ger föraren möjlighet att fokusera på själva jobbet. Kranförare som vill förbereda sig för kvalen kan enkelt sätta upp en träningsbana med hjälp av vanliga Europallar och vattentrummor.

Besök Hiabs webbplats om du vill veta mer, ladda ner tävlingsregler eller se en ritning av spåret samt ansöka till kvalomgångarna: www.hiab.com

För mer information, kontakta:
Carl Gustaf Göransson, Hiabs globala marknads- och försäljningschef; e-post carl.gustaf.goransson@hiab.com
Lotta Clausen,Kommunikationschef, Hiab; e-post lotta.clausen@hiab.com, tel. +46-372-378138

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 700 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,2 miljarder euro år 2013 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX i Helsingfors under symbolen CGCBV. www.cargotec.com