Hiab presenterar senaste tekniken för hållbar lasthantering på Elmia Lastbil

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 20 AUGUSTI 2014, 9.00 (EEST)

Hiab, som är en del av Cargotec, visar upp sin senaste hållbara teknik för lasthantering på mässan Elmia Lastbil. Bland produkterna märks en ny lösning för miljösmart lasthantering, den nya HIAB S-HiPro 130 för takmontering på sopbilsaggregat samt den nya lastväxlaren MULTILIFT XR21SL.

Carl Gustaf Göransson, Hiabs marknads- och försäljningschef, kommenterar: "I år firar vi 70-årsjubileum för våra HIAB-produkter och 65-årsjubileum för våra MULTILIFT-produkter. Vi har alltid fokuserat extra på säkerhet för alla våra produkter, men hållbarhet är lika viktigt. Våra kunder vill ha produkter som inte bara är effektiva och hållbara, utan också miljövänliga."

Världspremiär för miljösmart kranbil

På Elmia-mässan lanserar Hiab en helt ny fordonslösning. Det är en Volvo FM (Euro 6), utrustad med Hiabs mest energieffektiva kran HIAB X-HiPro 192 och lastväxlare MULTILIFT XR18SL - ProFutureTM. Kranbilen har ett eldrivet hydraulsystem, ePTO, monterat som tillägg till det vanliga motordrivna systemet. Det gör att kranföraren kan arbeta med motorn avstängd - tyst och helt utan avgaser.

Med ePTO drivs kranen av el från ett plug-in-system istället för av bilens motor. Att använda eldrift istället för konventionell dieseldrift innebär stora vinster när det gäller transporteffektivitet, bullernivå och miljöpåverkan, och det blir också möjligt att arbeta inomhus. Till exempel blir energiåtgången för krankörning 60-70 procent lägre än för en konventionell kran.

Det är ingen komplicerad historia att köra ePTO i kombination med HIAB X-192 HiPro. När kranen inte används slås elpumpen av automatiskt för att spara energi och batteri. Kranen har ett avancerat laststabiliseringssystem, LSS, som gör krankörningen snabb och smidig samt ett hydraulsystem som reducerar energiförlusterna till ett minimum.

Lastväxlaren MULTILIFT XR18SL - Pro Future(TM) är 30 procent mer energieffektiv och tre gånger snabbare än en konventionell lastväxlare. Det beror på att det unika hydrauliksystemet utnyttjar hydrauloljan effektivare och att lastväxlaren väger betydligt mindre än konventionella modeller.

"Jag tror verkligen på det här konceptet. Det minimerar utsläppen och kan ersätta konventionella system i fordon försedda med hydraulisk utrustning", säger Hans Winscher, Hiabs försäljningschef för Sverige och Norge.

Hiab kommer också att visa upp den nya HIAB S-HiPro 130, en kran för takmontering på sopbilsaggregat, som gör det möjligt att få med upp till 25 procent mer vid varje runda. Uppsamlingen av hushållsavfall i trånga stadskärnor kan alltså göras snabbare, säkrare, billigare och miljövänligare än tidigare. Eftersom kranen monteras ovanpå påbyggnaden kan maximal volym avfall samlas in per runda, vilket sparar bränsle, körtid och miljö.

Nya MULTILIFT XR21SL - starkast i klassen

I utställningsmontern kommer man också att kunna se nya MULTILIFT XR21SL, marknadens lättaste och starkaste lågbyggda lastväxlare med 21 tons kapacitet. Förmågan att lyfta mer vid lägre vikt ger maximal nyttolast. Grundmodellen har förbättrats med Pro FutureTM så att lastning, lossning, tippning och sänkning går ännu snabbare, tystare och bränsleeffektivare. Pro FutureTM innebär att man sparar in på det mesta, från bränsle och tid till utsläpp och buller. Sett över en åttaårsperiod kan koldioxidutsläppen reduceras med upp till 30 procent och bränslekostnaderna sänkas 10 000 euro.

Hiab söker världens bästa kranförare

Utöver visningen av toppmodern teknik så bjuder Hiab in alla kranförare att tävla i de svenska kvalomgångarna inför World Crane Championships 2015. Kvalomgångarna går av stapeln fredag den 22 augusti kl. 13-15 och på lördag den 23 augusti kl. 10.30-12.00 och 13.00-15.00 vid Hiabs monter på Elmia-mässan.

Vinnarna av kvalomgångarna går vidare till finalerna som hålls i samband med Commercial Vehicle Show i Birmingham, Storbritannien, i april 2015. Vinnaren får en check på 20 000 euro för inköp av en ny kran, och en resecheck på 5 000 euro. Mer information om World Crane Championships finns på www.hiab.com.

Alla intresserade är välkomna att besöka oss och titta på kranarna i Hiabs monter U:510. Mässan äger rum i Jönköping den 20-23 augusti 2014.

För mer information, kontakta:
Hans Winscher, försäljningschef för Sverige och Norge, Hiab; tel. +46 70 663 54 19, e-post hans.winscher@hiab.com
Lotta Clausen, kommunikationschef, Hiab; tel. +46 372 37 81 38, e-post lotta.clausen@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 700 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare liksom DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,2 miljarder euro år 2013 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX i Helsingfors under symbolen CGCBV. www.cargotec.com