Hiab investerar brett i forskning och utveckling för att förbli världsledande inom lasthantering

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 23 JULI 2014, 11.00 (EEST)

Hiab, som är en del av Cargotec, rapporterar betydande framsteg med det forskningsinitiativ som startades 2013. De akademiska partner som ingår i forskningssamarbetet är West Pomeranian University of Technology, Stettin och Silesian University of Technology i Polen. Projektet har finansierats med 1,4 miljoner euro från EU:s bransch- och akademipartnerskap.

Projektet förstärker Hiabs breda satsning på innovativ produktutveckling. "Hiab-metoden", som i år firar 70-årsjubileum, revolutionerade lasthantering när den lanserades 1944 och Hiabs målsättning att förbli ledande inom teknikutveckling avspeglas i pågående investeringar inom innovativ strategisk planering. Ett exempel på denna målsättning är investeringen på 2 miljoner euro i Hiabs produktutvecklings- och testcenter i Hudiksvall i Sverige, vilket meddelades i maj. Investeringen görs för att kunna utveckla och testa teknik på ännu bredare och djupare basis samt för att snabbare kunna lansera ny innovativ teknik på marknaden.

Hittills har forskningssamarbetet med akademiska partner varit centrerat kring utrustning för lasthantering, med särskilt fokus på förbättring av driftssäkerhet och utrustningseffektivitet. Forskningsgruppen fick dessutom uppgiften att ta fram designstrategier, där användandet av lätta material i tillämpningar för lasthanteringskonstruktioner, för att minska vikt och bränsleförbrukning, ingår som en viktig del.

Arbetet i projektet har pågått i drygt ett år och gör betydande framsteg.

Rafal Sornek, ansvarig för Forskning och utveckling inom Hiab, säger: "Detta samarbete har visat sig vara mycket fruktbart tack vare kombinationen av resurser från branschen och akademiska partner. Vi ser redan betydande fördelar med programmet, i synnerhet i jämförelse med det mer traditionella tillvägagångssättet att lägga ut "innovationskapplöpningen" på universiteten. Nätverkssamarbete med externa partner och att arbeta mot gemensamma mål gör det möjligt för oss att skapa verkligt värdefulla idéer och snabbt införa dem för utveckling."

"Ur Hiabs perspektiv har arbetsgruppen med Hiab-ingenjörer och våra nya partner smält samman fantastiskt bra, vilket har gett resultat som ligger klart över förväntan. Det nya arbetsflödet innebär till exempel en markant sänkning av tid och kostnader för produktutveckling. Vi blir även mer effektiva inom prototypprovning och avancerad simulering. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att vi håller på att göra revolution beträffande hur vi kommer att konstruera utrustning för lasthantering i framtiden", förklarar han.

"En hel del arbete återstår, men de resultat vi har fått hittills är oerhört uppmuntrande för alla deltagare. Under 2015 är planen påbörja utbildning av forsknings- och utvecklingsgruppen inom produktion i ny teknik. Efter det inleds den nya fasen av forskningsresan, från ny teknik till nya produkter", avslutar Rafal Sornek.

Följ projektet här: www.iload.com.pl

För mer information, kontakta:
Rafal Sornek, vice VD, Forskning och utveckling, Hiab, tel. +48 668 502 453, e-post: rafal.sornek@hiab.com
Lotta Clausen, vice VD, Kommunikation, Hiab, tel. +46 372 37 81 38, lotta.clausen@hiab.com

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2 700 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare, samt DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar.

Hiab är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,2 miljarder euro år 2013 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX i Helsingfors under symbolen CGCBV. www.cargotec.com