Hiab firar 70 år som världsledande inom lasthantering

CARGOTEC CORPORATION, PRESSMEDDELANDE, 7 MAJ 2014, 15:30 (EEST)

Hiab, som ingår i Cargotec, firar 70 år i år. Jubileet innebär även årsdagen för en av de bättre idéerna inom modern industri. För sju decennier sedan kämpade den svenska skidtillverkaren Eric Sundin med att frakta tungt timmer från skogen till hans skidfabrik. Den Hiab-metod han utvecklade löste inte bara problemet, utan innebar även en revolutionerande metod för lasthantering som håller än idag.

Eric Sundin, som var med och grundade Hiab 1944, hittade på ett sätt att omvandla den hydrauliska kraften från en lastbilsmotor till en lyftrörelse - senare känd som Hiab-metoden. När Hiab nu firar 70 år har metoden applicerats på över en halv miljon lastbilskranar och används dagligen av kranförare i över 100 länder världen över.

Hiab har vuxit och det har även Sundins grundtanke: att ett fordon med hydraulik kan göra så mycket mer än att bara färdas på vägarna. Idag hittar vi Hiab-metoden i åtta premiumvarumärken, som tillsammans utgör Hiab och delar elefantsymbolen: HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare, samt DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar.

Oförändrad är drivkraften att tillgodose verkliga behov, antingen det gäller höga krav på hastighet och precision eller behov av flexibilitet och möjlighet att klara av de tuffaste arbetsmiljöerna. Sundin själv var Hiabs första kund och man arbetar än idag med kunddriven produktutveckling. Kombinationen av lång erfarenhet , ledande teknik och världens största nätverk för försäljning, service och support gör Hiab till det självklara svaret på de flesta lasthanteringsfrågor.

Roland Sundén, Hiabs VD, säger: "Den här filosofin har förvandlat Hiab från en industriell pionjär till ledande global leverantör med 2700 medarbetare, som ser till att Hiab uppfyller sina kunders behov. Under årens lopp har vi utökat produktiviteten inom bygg-, skogs-, återvinnings- och andra grundläggande branscher, och vi har ökat hastigheten, säkerheten och precisionen inom både distribution och logistik. Framför allt har vi skapat flexibilitet, tillförlitlighet och säkerhet - från enskilda förare upp till de största globala företagen."

Hiab firar med en särskild jubileumskollektion av kranar
För att markera 70 år av innovationer tar Hiab fram en unik jubileumskollektion av kranar som representerar den allra senaste tekniken. De nyligen lanserade HIAB X-HiPro 192 och HIAB X-HiDuo 188 levereras med en unik uppsättning funktioner som ska ge kunden extra allt. Varje kran numreras och får unika ID-handlingar.

"Vi är stolta över våra kranar och vårt arv. Och vi känner tacksamhet gentemot alla våra kunder som uppskattar produkternas höga kvalitet och det mervärde dessa tillför. Det är värt att fira", avslutar Roland Sundén.

För mer information om jubileumskranarna, kontakta Hiabs lokala återförsäljare.

För mer information, kontakta:
Roland Sundén, VD, Hiab; e-post: roland.sunden@hiab.com
Lotta Clausen, Kommunikationschef, Hiab; tel. +46 372 378 138, e-post lotta.clausen@hiab.com

Bild: Det första lyftet med en mobilkran skedde i Hudiksvall år 1944.Hiabs grundare Eric Sundin (t.v) sitter bredvid sin vapendragare Einar Frisk.

Hiab är världsledande leverantör av vägburna lasthanteringslösningar. Kundnöjdhet är vår högsta prioritet. Hiab har cirka 2700 medarbetare, vilka världen runt arbetar för att leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet som kan uppfylla våra kunders behov. Vårt produktsortiment omfattar HIAB lastkranar, JONSERED skogs- och återvinningskranar, LOGLIFT skogskranar, MOFFETT påhängstruckar och MULTILIFT lastväxlare, samt DEL, WALTCO och ZEPRO bakgavellyftar. www.hiab.com

Hiab är en del av Cargotec. Cargotecs försäljning uppgick till sammanlagt 3,2 miljarder euro år 2013 och företaget sysselsätter cirka 11 000 personer. Cargotecs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX i Helsingfors under symbolen CGCBV. www.cargotec.com