Hiab ontvangt eerste orders voor het bedieningssysteem HiVision(TM) voor houtkranen

CARGOTEC CORPORATION, PERSBERICHT, 21 NOVEMBER 2016, 12 AM EET

Hiab, onderdeel van Cargotec, heeft de orderboeken geopend voor het cameragebaseerde HiVisionTM bedieningssysteem voor LOGLIFT en JONSERED houtkranen.  HiVisionTM, waarmee de chauffeur de kraan vanuit de truckcabine kan bedienen, werd geïntroduceerd op de Bauma beurs in april 2016 en is daarna gedemonstreerd op diverse plaatsen in Europa en Japan. Orders voor het HiVisionTM systeem worden aangenomen sinds oktober en de eerste systemen worden geleverd in januari 2017.

Het concept van HiVisionTM is uniek in de branche. Bovenop de houtkraan zijn vier camera's aangebracht die de bestuurder een driedimensionaal beeld geven met een zichthoek van 270 graden. Met behulp van een virtual reality-bril ziet de kraanbestuurder het werkgebied en kan hij de kraan vanuit de cabine bedienen.

"Op de Bauma beurs werd de HiVisionTM al getest door 3000 bezoekers. Sindsdien hebben steeds meer klanten interesse getoond voor deze nieuwe technologie. In de afgelopen twee maanden hebben we verschillende tours georganiseerd waarin meer dan 1000 klanten de kans kregen om de HiVisionTM in het echt te testen. We hebben zeer positieve feedback gekregen en er wordt veel verwacht van de introductie op de markt. Het is duidelijk dat dit systeem kraanbestuurders veel voordelen biedt op het gebied van veiligheid en comfort," meent Jon Lopez, Vice President, Houtkranen bij Hiab.

In juni werd HiVisionTM onderscheiden met de KWF Vision Award op de KWF Expo (Kuratorium für Waldarbeit und Forsttechnik, vertaald de raad van Bosbouw Technologie), in Roding, Duitsland. Volgens de jury "zetten de nieuwe cameragebaseerde 3D-technologieën belangrijke stappen naar betere functionaliteit, bedieningsgemak en veiligheid met baanbrekende nieuwe ideeën voor de bediening van kranen in de bosbouw."

Jon Lopez zegt: "De KWF Award wordt beschouwd als de Oscar in bosbouw en we zijn heel trots op deze onderscheiding. Dit  jaar vieren we het vijftigjarige jubileum van de LOGLIFT houtkranen en deze prijs, samen met het succes van HiVisionTM, is de bekroning van dit jubileumjaar. We waren De eersten in de sector die de cabine naar de houtkraan brachten en nu introduceren we deze revolutionaire innovatie in de kraanbediening," besluit Lopez.

Hiab presenteert HiVisionTM als simulator op de beurs Pollutec in Lyon, Frankrijk van 29 november tot 2 december op stand 112 van Hiab in hal 2, gangpad G. U bent van harte welkom!

Links:

Neem voor meer informatie contact op met:
Jon Lopez, Vice President, Houtkranen, tel. +46 703 171 248, jon.lopez@hiab.com
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab; tel. +358 40 758 1572,
hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab is wereldwijd de grootste leverancier van laad- en lossystemen voor het wegtransport. Klanttevredenheid heeft voor ons de hoogste prioriteit. Bij Hiab werken circa 3.000 professionals aan het leveren van hoogwaardige producten en diensten die voldoen aan de wensen van de klant. Ons productassortiment omvat HIAB autolaadkranen, JONSERED recycling- en houtkranen, LOGLIFT houtkranen, MOFFETT meeneemheftrucks, MULTILIFT afzetsystemen en DEL, WALTCO en ZEPRO laadkleppen. www.hiab.com

Hiab is onderdeel van Cargotec. In 2015 heeft Cargotec (Nasdaq Helsinki: CGCBV) een verkoopopbrengst behaald van 3,7 miljard euro en het bedrijf heeft over 11.000 werknemers in dienst. www.cargotec.com