Hiab introduceert twee nieuwe functies voor laadkranen: HIAB FRAMEWORKSTM en Crane Tip Control (bediening kraanuiteinde)

CARGOTEC CORPORATION, PERSBERICHT, MAANDAG 19 SEPTEMBER 2016, 10.00 UUR EEST

Hiab, onderdeel van Cargotec, lanceert twee totaal nieuwe functies om de installatie en het gebruik van de kraan te vergemakkelijken: HIAB FRAMEWORKSTM en Crane Tip Control (bediening kraanuiteinde) De wereldpremière van de nieuwe functies vindt plaats in samenhang met de IAA-beurs op 22-29 september in Hannover in Duitsland.

HIAB FRAMEWORKSTM  voor snellere installatie van de kraan

HIAB FRAMEWORKS(TM) is een modulair systeem dat de klant een voorgefabriceerd, kant-en-klaar subframe levert, dat overeenkomt met de gekozen truck. Het gepatenteerde installatiepakket biedt een gestandaardiseerde oplossing voor zware kraansubframes en is compleet met pomp, tanks en extra steunpoten.

"Met HIAB FRAMEWORKSTM kan de installatietijd met 75 procent worden verminderd. Dit betekent dat de kraan veel sneller klaar voor gebruik is. En dat is een groot voordeel voor installateurs, carrosseriebouwers en onze eindgebruikers", zegt Marcel Boxem, directeur Heavy Loader Cranes bij Hiab.

Het nieuwe installatiepakket is een volledig geschroefd systeem waar stressberekeningen vooraf zijn gemaakt. "In principe kan iedereen de kraan veilig en snel installeren," vervolgt Boxem. Op dit moment is HIAB FRAMEWORKTM beschikbaar voor diverse HIAB zware kraanmodellen en voor de vrachtwagenmerken Volvo, Renault, Scania en DAF.

Crane Tip Control voor nauwkeurige bediening van een autolaadkraan

De nieuwe Crane Tip Control (CTC) softwarefunctie in het HiPro-besturingssysteem van Hiab vereenvoudigt de autolaadkraanbediening. Met de CTC-functie regelt de operator gedrag van de kraantip in plaats van elke kraanfunctie (zwenken, hefarm, knikarm, uitschuifdelen). In feite wordt de kraan bediend met behulp van slechts drie hendels - zwenken, horizontale beweging en verticale beweging.

"We hebben CTC ontwikkeld op basis van wensen van de klant. Onze klanten wilden de kraantip langs een perfecte verticale baan kunnen verplaatsen zonder gebruik van een lier - een beweging die altijd een hoge precisie en vaardigheid eiste van de operator,"legt Marcus Rösth, Manager Control Systems van Hiab uit.

De bedienaars kunnen de functie zelf activeren of uitschakelen door het indrukken van een knop op de afstandsbediening. De kraan schakelt direct tussen CTC en de normale kraanmodus. "CTC maakt de kraanbediening eenvoudiger en efficiënter. De operators kunnen profiteren van de CTC-functie doordat deze het werk veiliger maakt. Daarnaast kunnen ze meer geavanceerde taken aan en meer tillen op een dag," vervolgt Rösth.

U bent van harte welkom om de innovaties van Hiab te zien op de IAA-beurs op 22-29 september op stand P35. Hiabs persevenement wordt gehouden op donderdag 22 september om 13:00 CEST bij de stand. Verdere informatie is beschikbaar op iaa.hiab.com.

Neem voor meer informatie contact op met:
Marcel Boxem, Director, Heavy Cranes, Hiab, tel. +31 651 666 009, marcel.boxem@hiab.com
Marcus Rösth, Manager, Control Systems, Hiab, tel. +46 706 635 636, marcus.rosth@hiab.com
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab, tel. +358 40 758 1572, hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab is wereldwijd de grootste leverancier van laad- en lossystemen voor het wegtransport. Klanttevredenheid heeft voor ons de hoogste prioriteit. Bij Hiab werken circa 3.000 professionals aan het leveren van hoogwaardige producten en diensten die voldoen aan de wensen van de klant. Ons productassortiment omvat HIAB autolaadkranen, JONSERED recycling- en houtkranen, LOGLIFT houtkranen, MOFFETT meeneemheftrucks, MULTILIFT afzetsystemen en DEL, WALTCO en ZEPRO laadkleppen. www.hiab.com

Hiab is onderdeel van Cargotec. In 2015 heeft Cargotec (Nasdaq Helsinki: CGCBV) een verkoopopbrengst behaald meer dan 3,7 miljard euro en het bedrijf heeft meer dan 11.000 werknemers in dienst. www.cargotec.com