Hiab åpner for bestillinger av HiVision(TM)-styringssystemet for tømmerkraner

CARGOTEC CORPORATION, PRESSEMELDING, 21. NOVEMBER 2016 KL. 12 (EET)

Hiab, som er en del av Cargotec, har åpnet ordrebøkene for det kamerabaserte HiVisionTM -styringssystemet for tømmerkraner fra LOGLIFT og JONSERED.  HiVisionTM, som flytter krankjøringen til førerhytten, ble vist første gang på Bauma-messen i april 2016 og den har vært demonstrert på flere steder i Europa og Japan. Bestillinger for HiVisionTM-systemet startet i oktober, og de første leveringene vil finne sted i januar 2017.

HiVisionTM-konseptet er unikt i bransjen. Det har fire kameraer på toppen av tømmerkranen, slik at operatøren får en realistisk 270-graders visning. Dermed kan kranføreren se arbeidsområdet og betjene kranen fra førerhytten ved hjelp av VR-briller.

"På Bauma-messen ble HiVisionTM testet av 3000 besøkende. Siden da har kundene vist en økende interesse for denne nye teknologien. I løpet av de to siste månedene har vi hatt flere HiVisionTM-arrangementer hvor over 1000 kunder har hatt mulighet til å teste kranen under virkelige forhold. Vi har fått gode tilbakemeldinger, og det har vært store forventninger til lanseringen. Det er lett å se fordelene for kranførerne i forhold til sikkerhet og komfort," sier Jon Lopez, Vice President, Forestry Cranes i Hiab.

I juni ble HiVisionTM tildelt prisen KWF-Vision i forbindelse med KWF-messen i Rodin, Tyskland. Juryens begrunnelse var at "de nyvinnende, kamerabaserte 3D-teknologiene er viktige skritt mot forbedret funksjonalitet, ergonomi og sikkerhet, og er banebrytende, nye idéer innen kranstyring i skogen."

Jon Lopez sier: "KWF-prisen anses som selve 'Oscar-prisen' innen skogsdriftsbransjen og vi er svært stolte over å få den. I år feirer vi 50-årsjubileet til LOGLIFT tømmerkraner og denne prisen, samt suksessen med HiVisionTM kroner jubileumsåret. Vi var bransjens første til å ta førerhytten til tømmerkranen, og nå introduserer vi den banebrytende innovasjonen innen utviklingen av krandrift," konkluderer Lopez.

Hiab vil presentere HiVisionTM som en simulator på Pollutec-messen i Lyon, Frankrike fra 29. november til 2. desember på Hiabs stand 112 i hall 2, rad G. Velkommen på besøk!

Koblinger:

Hvis du vil ha mer informasjon, kan du kontakte:
Jon Lopez, Vice President, Forestry Cranes, tlf. +46 703 171 248, jon.lopez@hiab.com
Hanna-Kaisa Talvensaari, Senior Communications Manager, Hiab; tlf. +358 40 758 1572,
hanna-kaisa.talvensaari@hiab.com

Hiab er verdens ledende leverandør av utstyr til godshåndtering for veitransport. Tilfredse kunder er vår viktigste prioritet. Rundt 3000 ansatte hos Hiab jobber for å levere produkter og tjenester med høy ytelse som oppfyller kundenes krav over hele verden. Vårt produktutvalg omfatter HIAB lastebilkraner, JONSERED og LOGLIFT tømmerkraner, MULTILIFT krokløftere, MOFFETT påhengstrucker,  samt DEL, WALTCO og ZEPRO bakløftere. www.hiab.com

Hiab er en del av Cargotec. Cargotec (Nasdaq Helsinki: CGCBV) salg i 2015 utgjorde om lag 3,7 milliarder EUR, og sysselsetter over 11 000 mennesker. www.cargotec.com