Hiab jakter på den beste kranføreren under VM i krankjøring 2015

CARGOTEC CORPORATION, PRESSEMELDING, 2. JULI 2014 KL. 11.00 (EEST)

Hiab, som er en del av Cargotec, inviterer verdens beste kranførere til å konkurrere i VM i krankjøring 2015. Vinneren får en premie til en verdi av 25 000 euro.

Carl Gustaf Göransson, senior vice president for Sales and Markets i Hiab, sier: "Kranførere fra hele verden er velkomne til å delta i konkurransen. Vi ønsker å treffe og hedre alle fantastiske førere der ute med denne konkurransen."

Den første kvalifiseringsrunden fant sted under Vestfyn Trækker-messen i Danmark 23.-25. mai. Det vil avholdes ytterligere kvalifiseringsrunder i totalt 11 land over hele verden. I Norge finner konkurransen sted under TRANSPORTmessa på Gardermoen 4-6. september 2014

Vinnerne av kvalifiseringsrundene vil gå direkte videre til finalen, som vil gå av stabelen under Commercial Vehicle Show i Birmingham i Storbritannia 14.-16. april 2015. Vinneren av finalen vil få en sjekk på 20 000 euro til kjøp av sin neste kran, samt en reisesjekk på 5 000 euro.

Hiabs president Roland Sundén sier: "For sytti år siden utviklet den svenske skiprodusenten Eric Sundin, som var med å starte Hiab i 1944, Hiab-metoden, som markerte starten på en revolusjon innen godshåndtering som har vart helt frem til i dag. Det har aldri blitt avholdt en internasjonal konkurranse som dette før, og vi ønsket å feire Hiabs 70-årsjubileum ved å invitere kranførere til å delta i VM i krankjøring."

Konkurransen går ut på å utføre vanskelige manøvre med en lastebilkran på kortest mulig tid. Det kreves imidlertid mer enn bare fart for å kunne stikke av med førstepremien. Oppgavene inkluderer bl.a. å velte vannfylte tønner med en last samtidig som man holder kranen under en tverrstang. Føreren må styre kranen varsomt og nøyaktig for å unngå å berøre hindringene. Feil medfører tidsstraff og, i verste fall, diskvalifisering. Konkurransebanen er utformet og testet av en svært erfaren kranfører, kun kjent under navnet "Eric".

"Testføreren "Eric" oppnådde en fantastisk tid under gjennomkjøringen. Det skal bli morsomt å se hvem som blir den første til å slå den", sier Carl Gustaf Göransson.

For å garantere identiske forhold for hver kranfører, skal det kun brukes HIAB X-HiPro 192-kraner under konkurransen. Med sine innovative funksjoner er HIAB X-HiPro 192 den mest avanserte modellen på markedet, med uovertruffen ytelse, fart og presisjon. Alt dette gjør at kranføreren kan konsentrere seg om å få jobben gjort. Hvis påmeldte kranførere ønsker å forberede seg til kvalifiseringsrundene, er det enkelt å sette opp en øvingsbane ved hjelp av vanlige Euro-paller og vanntønner.

Gå inn på Hiabs webside for å få mer informasjon. Her kan du også laste ned konkurranseregler og baneoversikter og melde deg på kvalifiseringsrundene: www.hiab.com

For mer informasjon, ta kontakt med:
Carl Gustaf Göransson, senior vice president, Sales and Markets, Hiab; e-post carl.gustaf.goransson@hiab.com
Lotta Clausen, vice president, Communications, Hiab; e-post lotta.clausen@hiab.com, tlf. +46-372-378138

Hiab er verdens ledende leverandør av utstyr til godshåndtering for veitransport. Tilfredse kunder er vår viktigste prioritet. Rundt 2700 ansatte hos Hiab jobber for å levere produkter og tjenester med høy ytelse som oppfyller kundenes krav over hele verden. Vårt produktutvalg omfatter HIAB lastebilkraner, JONSERED og LOGLIFT tømmerkraner, MULTILIFT krokløftere, MOFFETT påhengstrucker,  samt DEL, WALTCO og ZEPRO bakløftere. www.hiab.com

Hiab er en del av Cargotec. Cargotec solgte for 3,2 milliarder EUR i 2013, og har cirka 11 000 ansatte. Cargotecs klasse B-aksjer er notert på NASDAQ OMX Helsinki under symbolet CGCBV. www.cargotec.com